Trikkene våre

Vi kjører tre ulike trikker i Oslos gater. Før 2024 er omme skal vi erstatte alle de gamle trikkene med den nye, moderne SL18-modellen.

Trikk passerer Schous plass. Foto.

Oslo får 87 nye, moderne SL18 trikker som skal leveres i perioden 2020-2024. Foto: Sporveien AS

Hvorfor heter trikkene SL18, SL95 og SL79? 

SL er en forkortelse for Sporvogn Ledd, mens tallet forteller hvilket år denne modellen ble bestilt. De nye trikkene ble bestilt i 2018 og heter derfor SL18. De gamle modellene ble bestilt i 1979 og 1995 og heter derfor SL79 og SL95.  

SL18  

SL18 er navnet på de nye trikkene i Oslo. De har kapasitet til flere passasjerer og er mer stillegående enn tidligere modeller. I tillegg har de lavt gulv, som gjør det enklere å komme seg av og på, uansett alder og funksjonsevne.  

Nye trikker er et stort og viktig prosjekt for kollektivsatsingen i Oslo. Vi leder arbeidet med å anskaffe trikkene og skal ta imot totalt 87 nye trikker innen 2024. Leverandør er spanske CAF ( Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles ) (åpnes i ny fane) , som har levert trikker til byer som Budapest, Freiburg, Edinburgh og Birmingham. 

Nøkkeltall SL18

  • Antall trikker: 87 når alle er levert 
  • Lengde: 34,16 m 
  • Sitteplasser: 56  
  • Bredde: 2,65 m 
  • Plasser totalt: 220  
  • Høyde: 3,65 m 
  • Banemotorer:   
  • Gulvhøyde over skinnetopp: 35 cm 
  • Maks hastighet: 70 km/t  
  • Vekt uten passasjerer: 42,7 tonn 
  • Vekt med passasjerer (fullt lastet vogn): 94,9 tonn  
  • Vognkassemateriale: Aluminium   

SL95 

SL95 ved Bjørvika

SL95-trikkene ble bygget for bruk for Oslos sporveis- og forstadsbanenett Foto: Sporveien AS

SL95 ble konstruert og bygget for bruk for Oslos sporveis- og forstadsbanenett. Trikkene har førerplass i begge ender og er utstyrt med fire toakslede boggier. De ble produsert av Ansaldo Trasporti (nå Global Integrated Rail Solutions) i Italia og fikk derfor navnet «Italia-trikkene» 

Det ble produsert 32 trikker i perioden 1996–2004. De har blitt oppgradert betydelig siden, både utvendig og innvendig. Nå faser vi dem ut etter hvert som vi får nye trikker. Derfor begrenser vi vedlikeholdet til det nødvendigste for å holde dem i drift. 

Nøkkeltall SL95

  • Antall trikker: 32 
  • Lengde: 33,12 m 
  • Bredde døråpning: 81-125 cm 
  • Bredde: 2,6 m 
  • Sitteplasser: 88  
  • Høyde: 3,625 m 
  • Plasser totalt: 212  
  • Gulvhøyde over skinnetopp, lavgulv: 35-40 cm 
  • Gulvhøyde over skinnetopp, høygulv: 63 cm 
  • Maks hastighet: 80 km/t  
  • Banemotorer: 8x105 kW (asynkron)  
  • Vekt uten passasjerer: 64 tonn 
  • Vekt med passasjerer (sittende + 4 stående per m2): 80 tonn   

SL79 

SL79 ved Tinghuset

SL79-trikkene har fraktet passasjerer i Oslo siden 1982 Foto: Sporveien AS

SL79 ble levert i to serier med totalt 40 vogner. Den første serien, SL79/I, omfattet 25 vogner som ble satt i drift i 1982. Den neste serien, SL79/II, ble levert i 1989 og besto av 15 vogner.  

Utseendemessig er de to seriene ganske like. Det var Duewag i Tyskland som produserte de første ti vognene, mens de øvrige 30 ble produsert på lisens i Norge ved Strømmens Værksted (i dag Bombardier Transportation).  

Vi faser ut og erstatter SL79 med SL18 når de nye trikkene ankommer. Gamle trikker blir sendt til demontering, og mer enn 90 prosent av materialene blir gjenvunnet.  

Nøkkeltall SL79

  • Antall trikker: 40 
  • Lengde: 22,18 m 
  • Sitteplasser: 71-75  
  • Bredde: 2,5 m 
  • Plasser totalt: 137-139  
  • Høyde: 3,411 m 
  • Banemotorer: 2x217 kW  
  • Gulvhøyde over skinnetopp: 88 cm 
  • Maks hastighet: 80 km/t  
  • Vekt uten passasjerer: 32,8 tonn  
  • Vekt med passasjerer (sittende + 4 stående per m2): 43 tonn 
  • Bredde døråpning: 1270 mm